Rituelen:Zin geven én maken

De kracht van rituelen

Rituelen zweverig? Allesbehalve! Rituelen zijn juist aards, praktisch en concreet. Het zijn perfecte interventies om binnen organisaties te zorgen voor het markeren van overgangen, het stilstaan bij mijlpalen, het verbeteren van samenwerking én het verwerken van gedoe. Niks zweverigs aan dus.

Maar wat is dat dan, een ritueel? Wat een ritueel zo krachtig maakt, is de bewuste betekenisvolle symbolische handeling om vanuit een positieve intentie vol aandacht overgangen en emoties te beleven, te verwerken en/of een plek te geven.

Laten we duidelijk zijn: het concept ‘rituelen’ hebben wij niet bedacht. Dat zit al sinds het begin der tijden in ons menselijk DNA. Om te rouwen en te troosten, om blijdschap te tonen, om veranderingen te ondersteunen en onzekerheid weg te nemen, om vreugde te uiten en verbondenheid te onderstrepen,…

Rituelen geven ons handvatten om:

 

 

R

focus te leggen op dat wat belangrijk is.

R

extra waarde te geven aan een mooi of moeilijk moment.

R

een gevoel van controle te hebben over een situatie of gevoel dat onverklaarbaar of onhanteerbaar is.

R

ons onderdeel te voelen van een groep. Het herhalen van rituelen draagt bij aan de groepsdynamiek.

R

in beweging te komen, rituelen helpen ons om van iets naar iets anders te gaan.

R

ritme en cadans te creëren en daarmee houvast.

R

ruimte te geven aan primaire basisemoties: angst, boosheid, verdriet en vreugde.

Wat rituelen anders maakt dan andere interventies die je in je organisatie kunt toepassen? De bewuste aandacht, de intentie en de symboliek waarmee je een ritueel uitvoert. Wanneer jij beweegt, zet je zelf ook weer iets in beweging en in dat ‘iets’ is waar je de kracht van het ritueel kunt vinden. 

‘The more we go digital, the more we need ritual’

Enkele voorbeelden van rituelen die we hebben ontworpen en/of uitgevoerd:

Complimenten op maat

Complimenten op maat

Natuurlijk is het iedere dag leuk om een compliment te ontvangen. En wanneer dat niet lukt? Dan gebruik je de Nationale Complimentendag op 1 maart om je complimentenspier te trainen. Voor deze opdracht ontwikkelden we complimentenzakjes voor medewerkers en maakten we...

Lees meer
Vliegeren zonder zicht

Vliegeren zonder zicht

Wat doe je wanneer iemand noodgedwongen je team moet verlaten en er nog geen zicht is op een andere functie? Hoe neem je dan afscheid van elkaar. Hoe laat je los en wat doe je met de emotie van teleurstelling en onzekerheid? Dat was de vraag waar onze opdrachtgever...

Lees meer
GSM-hotel

GSM-hotel

Voor de leiderschapsdag van een groot farmaceutisch bedrijf ontwikkelden we het GSM-hotel. Voorafgaand aan de bijeenkomst werd iedereen gevraagd om zijn of haar gsm in te checken in het hotel. Samen met hun mobiel, mochten ze ook alle gedachten, ervaringen, gevoelens...

Lees meer

Gratis ritueelcheck (incl. checklist)

Vraag nu een gratis ritueelcheck aan voor jouw bedrijf of organisatie.