Rituelen in je employee journey

Let’s talk about love

Gezonde organisaties zijn succesvoller dan organisaties waarin allerlei gedoe speelt. Organisaties met betrokken en bevlogen medewerkers presteren beter dan organisaties waar dit niet zo is. En medewerkers die zich gewaardeerd voelen, verzuimen veel minder dan hun collega’s die waardering missen. Stellingen die algemeen gekend zijn en onderschreven worden door talrijke onderzoeken. Maar de praktijk blijkt weerbarstig. De oplossing: meer aandacht voor het relationeel weefsel in organisaties!

Laten we het over de liefde hebben. Onze relaties zijn belangrijk. Ieder mens wil zich verbonden voelen. Dat zit in ons DNA en sterker nog, het feit dat we ons zo goed kunnen verbinden aan anderen is dé reden dat we als soort hebben weten te overleven (lees ook het artikel van Rutger Bregman). In onze privérelaties hebben we honderden – misschien wel duizenden – kleine en grotere, zichtbare en onzichtbare- rituelen om onze relaties goed te houden. Zodat we verbonden blijven. En dat is – met de wetenschap dat 1 op de 3 relaties sneuvelt – al een hele kunst.

Verliefd – verloofd – getrouwd

Een langdurige relatie verloopt in fasen. Wie herkent niet de roze bril bij de eerste verliefdheid (fase 1), de ontgoocheling wanneer je ontdekt dat je partner ook fouten heeft (fase 2) en de eerste grote botsingen en ruzies (fase 3)? In onze huidige samenleving en cultuur zijn er niet zoveel relaties die voorbij deze derde fase komen. Dat is jammer, want de juiste investering zorgt vervolgens voor acceptatie (fase 4) en een gevoel van voldoening, betekenis en geluk (fase 5) waar je samen jaren op vooruit kunt.

Relatiefasen en employee journey

Deze fasering kun je ook toepassen op de employee journey van je organisatie en in elke fase kunnen grote en kleinere rituelen je helpen om de relatie te versterken, te verdiepen of te helen.

Fase 1: Nieuwe baan, de grote verliefdheid. Een nieuwe baan, een grote stap. Je bent misschien ergens weggegaan voor iets beters en ziet je nieuwe werkplek als de nieuwe start van je nieuwe toekomst. Alles is mooier dan eerder: je collega’s zijn leuker, je werkplek gezelliger en de koffie is lekkerder.

Voor organisaties is het belangrijk om in deze fase extra stil te staan bij rituelen om te verbinden:

  • Met welk ritueel wordt de verbintenis tussen organisatie en medewerker bezegeld?
  • Met welk ritueel ontvang je nieuwe collega’s in je organisatie en hoe worden ze opgenomen in de ‘tribe’?
  • Op welke manier laat je nieuwe collega’s kennis maken met de cultuur van de organisatie en breng je ze op de hoogte van de geschreven en omgeschreven rituelen?

Fase 2: Ontgoocheling in realiteit. De eerste glans is eraf. Je ontdekt dat ook deze functie en deze organisatie niet perfect zijn. Geen drama, maar je voelt een lichte teleurstelling. De wittebroodweken van fase 1 zijn voorbij en de realiteit van de alledaagse bezigheden voert de boventoon.

Voor organisaties is het belangrijk om in deze fase extra stil te staan bij rituelen om te versterken. Zodat medewerkers ervaren dat ze inderdaad de juiste keus hebben gemaakt om voor deze organisatie te kiezen:

  • Met welke rituelen ervaart een medewerker de cultuur van de organisatie?
  • Aan welke impactvolle momenten in het leven van de individuele medewerker geeft de organisatie bewuste en symbolische aandacht?
  • Met welke interne en externe rituelen bouw je aan een sterk relationeel weefsel van de organisatie?

Fase 3: Botsen, schuren en vertwijfeling. Yep, van nieuwe medewerker ben je inmiddels echt onderdeel van het geheel. Je kent het klappen van de zweep, je hebt al heel wat gedoe voorbij zien komen: reorganisaties waar je onderdeel van was, projecten die goed of fout liepen (of opeens ophielden te bestaan), patronen die tegenwerken, mensen die – al dan niet vrijwillig – vertrokken,…Het is je niet in de koude kleren gaan zitten. En regelmatig denk je: ‘wat doe ik hier nog?’

In deze fase doen organisaties er goed aan om extra stil te staan bij rituelen om te helen en te verwerken:

  • Hoe ontdek je waar en welke gebeurtenissen negatieve emoties hebben achtergelaten bij medewerkers in je organisatie?
  • Welke rituelen zet je in op individueel, team en organisatieniveau om deze negatieve emoties te helen en te verwerken?
  • Welke rituelen zet je in om de opbouw van negatieve emoties te voorkomen? Welke afspraken maak je met elkaar rond vieren, verwerken en versterken?

Fase 4: Acceptatie. Kom je op een goede manier door fase 3, dan heb je een wereld gewonnen. Dan ben je echt ‘op je plek’. Je kijkt niet meer vanuit ene roze bril naar je werk, je voelt je ook niet teleurgesteld in of boos op de organisatie. Jullie – je werk en jij – hebben elkaar geaccepteerd. Jullie kunnen door op voet van wederzijds respect en gelijkwaardigheid. Let wel: veel relaties – ook in organisaties – sneuvelen bij fase 3. Dat jullie hier nu zijn, is een mooie prestatie.

Als organisatie kun je in deze fase extra stilstaan bij rituelen die gaan over veranderen, over het ondersteunen van een transitie:

  • Met welke rituelen laat je het oude achter je en omarm je het nieuwe?
  • Hoe kun je medewerkers zich na een impactvolle periode opnieuw laten verbinden met de organisatie en met elkaar?
  • Hoe blijf je aandacht geven aan het relationele weefsel van je organisatie?

Fase 5: Bezieling en betrokkenheid. In deze fase ben je ‘verbonden voor het leven’. Als medewerker voel je je trots en blij wanneer je over je werk praat. En wanneer je besluit om toch ergens anders te gaan werken, is dat een beslissing voor iets anders en niet tegen wat je had. Je bent draagt je organisatie een warm hart toe en bent een levenslange ambassadeur.

In deze fase kun je als organisatie extra aandacht geven aan rituelen die gaan over vieren en versterken:

  • Met welke rituelen sta je stil bij het vieren van successen en mijlpalen?
  • Welke rituelen zet je in om afscheid te nemen van medewerkers die vertrekken
  • Met welke rituelen onderhoud je de banden met oud-medewerkers
Rituelen om te helen en te versterken

Aandacht voor rituelen in je employee journey helpen je om te bouwen aan een stevig relationeel weefsel van je organisatie. Is je relationele weefsel goed, dan kun je als organisatie heel wat hebben. Is je relationele weefsel zwak? Dan wordt je als organisatie bij elke tegenslag ziek en zieker (zie ook het boek ‘Trauma in organisaties’ van Philippe Bailleur). Rituelen zijn bij uitstek interventies om in te zetten op het moment dat je iets wilt helen/ oplossen of juist wilt versterken. Relaties doen ertoe. We willen ons immers allemaal verbonden voelen. Binnen én buiten organisaties.

Wil je meer weten over de specifieke kracht van rituelen en hoe je deze bewust kunt koppelen aan je employee journey om de cultuur in je organisatie te versterken? Tijdens een Rituelencheck-gesprek vertellen we je daar met plezier meer over.